Friday, February 19, 2010

Kisah balik kampung...

Salam...

Aku x tau la nak citer macam mana... as per request by cik Ila, aku terpaksa perahkan otak aku yg ketandusan idea nih... minta maaf banyak2 le klu ayat aku tidak tersusun rapi... hehe...

Actually, aku balik Penang gara2 ada jemputan kenduri kahwin umah bapa sedara aku... kiranye sepupu akula kawin... anak sulong tu... kenduri besar la jgk... sembelih 2 ekor lembu... jemputan lebih kurang 3000 org... mmg ramai la jemputan yg datang...

Aku bertolak dr Pontian jam 10.00 mlm... mcm biasa la travel mlm2... sampai penang dlm kol 5.30pg mcm tu... pastu sibuk dok angkat brg2 masuk dlm umah... siap dlm kol 6.00 pg... ingatkan subuh awai... rupanye sekarang subuh lambat... 6.20 br masuk waktu... sabo je la... x blhla nak gi tidur... tgu kejap smpai masuk waktu subuh... lepas solat subuh br lah blh ZZZZZZZ... ermmmm, lega rasanye...

Tapi x tahan dgn anak2 aku nih... Hakim dgn Hanis bukannya nak tido... main sampai ke siang hari... sabo je la... aku sempat tido sekejap je... pastu dah bgn nak settlekan anak2 aku nih... mandi, makan dan segala2nye.... mmg letih la...

Dalam pukul 12.00tghr aku dan hubby siap2 nak gi kenduri umah bapa sedara aku... dekat je umahnye... jln kaki je... antara lauk apuk yg dihidang, Gulai Daging dgn kentang, Jelatah, Ayam Golek, Daginng masak pesamah dan buah oren... tu menu utk tghr... ptg plak ada bihun sup, laksa dan bubur kacang... kena plak dgn teh tarik... perghhhh... mmg kaw kaw la...ekeke.... mau naik sekilo mcm ni...hehehe...

Lepas attend kenduri ni aku blk umah... x tahan sbb cuasu panas sgt... kebetulan anak2 dah mengantuk... rehat kejap jer... dah siap solat jamak zohor dgn asar, kami sekuarga bertolak ke Dewan Yayasan Budi Penyayang... ada satu lg jemputan kawin... staff malakoff... tpt ni x jauh dgn umah aku... dlm 5-10 minit je... sampai je kat situ, abg ghani sekuarga dah menunggu... apa lg?... terus masuk dewan, belasah la apa yg ada... nasi putih, nasi minyak, daging masak kurma, ayam masak merah, air asam dan buah oren... bubur kacang dgn laksa penang pun ado... meh la jemput mkn... hehe... sape2 yg tgh kebulur, mmg sedap la mkn... air asam dia mmg maveles la...(x caya, tanya k.wan..hikhik) dek kerana air asam yg sedap ni la aku terpaksa mkn nasi lg satu pinggan... klu x, kempunan la....x sia2 la aku gi kenduri nih... hehe... mmg terbyg2 air asam sblm blk kg... akhirnya tertunaila hajat dihati...ekekeke....


Usai makan kenduri, abg ghani dah kuarga request nak jln2 kat Pulau Pinang... so, aku dok bincang dgn hubby nak bw gi mana?... I'm not a good tourist guide... hehe... aku bukan anak Pulau.. aku anak seberang perai... ekeke.. tu yg susah skit tu... pikir punya pikir, aku decide gi Batu feringghi je la... x blh nak jln2 byk tpt... sbb jln mmg jam giler gara2 Cuti Raya Cina.... sampai ke destinasi pun dah agak lewat sbb jln jam... sempat mandi laut kejap... pastu terus bertolak pulang melalui ferry... ni pun as per request by abg ghani... sampai la hajat abg ghani nak naik ferry w/pun hajat nak mkn pasembor x kesampaian... hikhik... (byk jg pak ghani snap gambo atas feri... buat kenang2an kot...) frist time abg ghani naik feri...hehe

Turun je ferry, kami bergegas ke terminal bas utk membeli buah jeruk... mcm2 jeruk yg abg ghani beli... x ketinggalan kuah rojak Mak Bee... ekeke... selesai membeli belah, terus ke Sg Dua melalui lebuhraya Lingkaran Luar... seperti yg dijanji, nak jumpa Tuan D-Zack sekuarga... perut masing2 dah kelaparan... apa lg?... pekena mee udang dgn char kuey teow la... tp bukan tpt selalu mkn... char kuey teow dah hbs... terpaksa ke kedai lain.. tp x jauh la... dekat2 situ je... janji blh mkn...ekeke....

Kenyangla perut dek xtvt jln2 cari mkn... selesai saja mkn, terus bertolak balik ke teratak uasangku di Kg Lahar Kepar... first time abg ghani sekuarga sampai di situ... bilik yg disediakan x la sehebat hotel 5 bintang... hikhik... cukupla sekadar blh baring dan melelapkan mata...ngeh ngeh.... (lain kali blh singgah lg ye... jimat belanja tau...)
Sekian dolu kisahku dan xtvt aku bersama kuarga abg ghani... klu nak citer detail, mmg x terbaca... ado pinau mata dok renung skrin nih... hehe...
ok lah... aku stop dulu...
Sekian,
It's My Life...